Tuesday, May 6, 2008

Fitna


Perseteruan golongan kuffar dengan Islam bukanlah perkara baru. Ia berlaku sejak zaman Rasulullah SAW di mana baginda sentiasa dimusuhi dan ditentang secara fizikal.


Ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya: Orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu menuruti agama mereka...(al-Baqarah: 120)


Terbaru, Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders mencetus kemarahan umat Islam seluruh dunia ekoran terbitan filemnya, Fitna.Wartawan, MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto MOHD. MAHATHIR ALI menemu bual Pengarah Pusat Islam dan Pembangunan Insan Universiti Malaysia Pahang, Zuridan Mohd. Daud bagi membahaskan isu ini.


Mega: Filem Fitna, arahan Geert Wilders bukanlah kali pertama golongan kuffar menghina Islam. Apakah tindakan yang sepatutnya diambil oleh umat Islam sebagai respons kepada perbuatan Ahli Parlimen Belanda itu?


ZURIDAN: Sememangnya fitnah yang dilemparkan terhadap Islam bukanlah suatu yang baru. Malah ia bermula semenjak sebelum kelahiran Rasulullah SAW lagi ketika mana Nabi Musa a.s memaklumkan tentang kedatangan Rasulullah SAW, nabi akhir zaman, kaumnya berkata ia adalah satu pendustaan dan sihir yang dibuat-buat.


Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: Wahai Bani Israel sesungguhnya aku ini pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Taurat dan menyampaikan berita gembira mengenai kedatangan seorang Rasul yang akan datang selepasku bernama ‘Ahmad’. Maka apabila ia datang kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, mereka berkata: Inilah sihir yang jelas terang! (Al-Sof: 6)


Bagi kita umat Islam, dalam berhadapan dengan situasi ini sebaiknya berfikir dengan tenang dan cuba melihat apakah sebenarnya yang berlaku di sebalik serangan terhadap Islam, isi kandungan al-Quran, peribadi Rasulullah dan umat Islam yang bertali arus ini.
Jika diteliti dengan mendalam bolehlah dibuat rumusan bahawa serangan terhadap Islam ini berpunca daripada beberapa perkara antaranya;


* Sikap semula jadi Yahudi dan Kristian yang sememangnya mencemburui Islam semenjak dari zaman Rasulullah SAW lagi.


* Kejahilan terhadap ajaran Islam.


* Sikap negatif yang ada pada sesetengah umat Islam yang menjadi punca cercaan kepada Islam.


Bagi menghadapi golongan pertama, iaitu mereka yang memusuhi Islam, jawapannya ialah kita juga mesti memerangi mereka seperti mana firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 190 dan dalam surah al-Nahl ayat 126.


Peperangan yang dimaksudkan boleh berupa pemboikotan barangan mereka, tindakan ketenteraan atau serangan propaganda melalui media dan penyebaran maklumat berkaitan kehebatan Islam serta kelemahan yang ada pada ajaran agama yang lain. Semua ini dilaksanakan dengan niat mempertahankan Islam dan bukannya mahu menghina agama lain.
Bagi menghadapi golongan kedua dan ketiga pula, kita seharusnya memberikan penekanan kepada pembudayaan ilmu dalam masyarakat Islam dan penekanan kepada disiplin ilmu Islam yang disusun oleh para ulama muktabar. Bukannya terarah kepada pemikiran-pemikiran tertentu yang akhirnya melahirkan kelompok umat Islam yang menonjolkan imej yang bertentangan dengan ajaran Rasulullah SAW.


Begitu juga soal pembangunan nilai hendaklah diberikan perhatian serta mengurangkan program-program hiburan yang menjadi salah satu sebab lemahnya kecenderungan umat Islam untuk meningkatkan ilmu dan kefahaman mereka.


Ini menjadi punca lahirnya tingkah laku negatif di kalangan umat Islam yang seterusnya menatijahkan persepsi buruk terhadap Islam itu sendiri. Kemelut kejahilan yang melanda umat Islam jugalah yang melambatkan penyampaian mesej kebenaran Islam terhadap dunia Barat.


Sumber: Utusan Malaysia Online. Bicara Agama. 6 Mei 2008

No comments:

Ayat al-Quran

T A K W I M